Mediatiedote: Dream Circuksen vauvanhousut nostavat äitiyspakkauksen kotimaisuusastetta

TIEDOTE julkaisuvapaa heti Dream Circuksen vauvanhousut nostavat äitiyspakkauksen kotimaisuusastetta

Varkautelaisen Dream Circus Oy:n resorilahkeiset Rento-housut kuuluvat pian lähes jokaisen ensi vuonna Suomessa syntyvän vauvan vaatevarastoon. Dream Circus on saanut Kelalta tilauksen vuoden 2022 äitiyspakkaukseen, joka julkaistiin tänään 9.12.2021 Kelan toimesta.

Uudessa pakkauksessa on noin 50 erilaista vauvan vaatetta ja hoitotarviketta. Dream Circuksen tuotteet ovat mustat Rento-luomujoustocollegehousut sekä suunnittelija Riina Haapakallion Lazy-pandakuosiset Rento-luomutrikoohousut vauvoille. Dream Circus valmistaa molempia housumalleja 32 000 eli yhteensä 64 000 kappaletta. Housut toimitetaan kahdeksassa erässä.

”Tämä on meidän kaikkien aikojen suurin tilaus. Se seitsenkertaistaa vaatteiden kappaletuotannon ja on tämän vuoden liikevaihdosta noin kaksi kolmannesta. Kun sopimus varmistui kesällä, palkkasimme neljä uutta työntekijää. Muutamme pian suurempiin tiloihin. Saamme näin tilauksen tarvitsemaa tilaa tuotantoon ja varastointiin.  Nykyinen tuotanto jatkuu, kehittyy ja kansainvälistyy tämän rinnalla”, kertoo Dream Circuksen toimitusjohtaja Petra Ryymin.

Rento-vauvanhousut kuuluvat uuden äitiyspakkauksen tuoteryhmään ulko-, villa-, sisä- ja vuodevaatteet, muu tekstiilituotteet ja vaatesetti. Edellä mainittuun tuoteryhmään jätettiin 43 tarjousta, joista 13 valittiin mukaan. Äitiyspakkauksen hankinta-arvo on kaikkiaan yli 5,5 miljoonaa euroa. Kaikista äitiysavustuksista noin 70 prosenttia jaetaan edelleen pakkauksina. Pakkauksia jaetaan vuosittain noin 40 000 kappaletta. Äitiyspakkaus täyttää ensi vuonna 85 vuotta. Kela alkaa jakaa uutta äitiyspakkausta vasta, kun tämän vuoden pakkaukset on jaettu loppuun. Syntyvyyden kasvun vuoksi äitiyspakkaus vaihtuu tällä kertaa huomattavasti aikaisemmin kuin aiempina vuosina.

Äitiyspakkauksen tarjouskilpailua ohjaa laki julkisista hankinnoista. Tarjoajia on kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Kela ei voi suosia tuotteita esimerkiksi niiden valmistusmaan tai toimittajan kotimaan perusteella.

Äitiyspakkausten tuotteiden vastuullisuusongelmat ja alhainen kotimaisuusaste ovat olleet viime vuosina paljon esillä. Kela painottaa siksi kilpailutuksessa entistä enemmän laatua ja vastuullisuutta. Lisäpisteitä tuovat nyt esimerkiksi luomupuuvilla sekä se, että tuote on helppo jäljittää ja tuotanto-olot on selvitetty. Tilaus on melkoinen lottovoitto Dream Circukselle, pienelle, kotimaiselle vaatevalmistajalle. Äitiyspakkauksen kotimaisuusaste on ollut tuotteiden valmistuksessa viime vuosina hyvin pieni, sillä suuret vaatefirmat valmistavat pakkauksen vaatteet poikkeuksetta Suomen ulkopuolella. Dream Circus on myös poikkeuksellisen pieni toimija äitiyspakkauskilpailutuksessa.

Kaikki ehta by Dream Circus -vaatteet suunnitellaan, kaavoitetaan sekä ommellaan Suomessa. Tuotteet valmistetaan Euroopassa tuotetuista luomukankaista ja tuotteilla on Avainlippu. Dream Circuksen tuotteiden valinta nostaa merkittävästi äitiyspakkauksen kotimaisuusastetta. Uudessa pakkauksessa on Dream Circuksen vaatteiden lisäksi Suomessa valmistettuja tuotteita vauvan hiusharja, vuodelaatikko ja -patja sekä terveyssiteet.

Kaikkien äitiyspakkauksen tuotteiden on täytettävä Suomen ja EU:n turvallisuusvaatimukset.  Tarjouksen jättävillä yrityksillä on oltava myös riittävä määrä myyntiä sekä referenssiasiakkaita.

”Mietimme tarjouksen jättämistä jo 2019, mutta siihen ei ollut vielä tarpeeksi resursseja. Hankintamenettely vuoden 2022 pakkauksesta alkoi 2020 elokuussa teknisellä vuoropuhelulla. Tarjoukset ja mallikappaleet lähtivät Kelalle Varkaudesta tammikuussa 2021. Saimme toukokuussa tiedon, että olemme jatkossa. Allekirjoitimme sopimuksen kesäkuussa ja aloitimme valmistuksen. Nyt tuotanto pyörii tasaisesti ja ensimmäinen erä on jo toimitettu eteenpäin.”

”Teimme määrätietoisesti töitä tämän sopimuksen eteen, se ei ollut pelkästään onnenpotku, että pystyimme sen saamaan. Äitiyspakkaussopimus on meidän lisäksemme erittäin tärkeä etappi suomalaiselle vaateteollisuudelle. Lähes kaikki muut tarjoajat olivat isoja, kansainvälisesti toimivia yrityksiä. On mahtavaa olla pienenä, 100-prosenttisesti suomalaisena yrityksenä mukana ikonisessa, suomalaisessa innovaatiossa ja nostaa sen kotimaisuusastetta. Haluan rohkaista muitakin kotimaisia vaatevalmistajia tutkimaan mahdollisuuksia osallistua julkisiin kilpailutuksiin.”

Join the Circus!

dreamcircus.fi

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Petra Ryymin, p. 045 168 1030, petra@dreamcircus.fi (9.12 – 14.12 yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse)

Hallituksen puheenjohtaja Laura Kemppainen, p. 045 256 6116, laura@dreamcircus.fi

Logo, kuvat ja muu visuaalinen materiaali Dropboxista täältä.

Dream Circus Oy sai alkunsa savolaisten siskosten, Katin ja Lauran, toteutuneesta unelmasta. Kasvuvauhdissa olevan yrityksen peruspilareita ovat elämänilo, ekologisuus, paikallisuus, kotimaisuus ja suomalainen työ.

Kaikki ehta by Dream Circus -tuotteet valmistetaan oman tuotannon luomukankaista ja suunnitellaan sekä ommellaan Suomessa. Tuotteilla on Avainlippu sekä Design from Finland ja D.O. Saimaa -merkit. Tuotemerkki on rekisteröity Suomeen, Eurooppaan, Japaniin ja Yhdysvaltoihin.

Lazy-kuosiset Rento-housut löydät verkkokaupastamme täältä ja mustat Rento-housut puolestaan tästä linkistä

RENTO housut