Vaatteiden hinnoittelu (Hellu-huppari)
Tämä artikkeli on julkaistu jo vanhassa verkkokaupassamme 4.6.2020. Julkaisemme sen hieman päivitettynä tämän kaupan puolelle nyt uudelleen.
Aina silloin tällöin joudumme perustelemaan vaatteidemme hintoja. Keskusteluja on vuosien varrella käyty niin hyvässä kuin vähän jähmeämmässäkin hengessä, mutta pääsääntöisesti ne ovat päättyneet ainakin jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. Haluamme avata tuotteiden hinnoittelua teillekin mahdollisimman avoimesti, koska meidän mielestämme asiakkailla on ihan oikeasti oikeus tietää mistä maksavat.
Esimerkiksi valitsimme pitkän Hellu-hupparimme, joka on uusi ja varsin suosittu tuote. Se maksaa kuluttaja-asiakkaalle 149 euroa. Se on aika monta rahaa, mutta käydään läpi vähän miten tuo raha jakautuu.
Myyntihinta: 149€
Tämän verran maksat tuotteesta verkkokaupassamme sekä jälleenmyyjälläme.
Arvonlisävero: 28,85€
Jälleenmyyjä: 51,15€
Sisältää jälleenmyyjän kaikki kustannukset. Myymme tuotteita niin jälleenmyyjien kuin oman verkkokauppammekin kautta. Mikäli tuote on myyty omassa verkkokaupassamme, tämä summa jää tietysti myös meille eli brändille.
Brändi: 22,50€
Sisältää myyntikulut, vuokran, palkat, markkinnoinin, suunittelun, kaavoituksen jne. – kaikki yrityksemme muut kulut paitsi tuotteen ompelun.
Ompelu Suomessa: 25€
Materiaalikulut: 21,50€
Sisältää kankaan, resorit, tuotemerkin, kokolapun, keinonahkamerkin, vetoketjun, hupun nauhan,ompelulangat.
Kun siis kuulet jonkun puhuvan, että Suomessa ommeltujen vaatteiden hinnoissa on sisällä ilmaa, niin uskallathan korjata tätä väärää käsitystä. Tässä on myös syy, miksi pyrimme olemaan antamatta alennuksia ellei kyseessä ole esimerkiksi valikoimasta poistuva tuote tai mallikappale tms. Jokaisella eurolla on tehtävänsä.
Yrityksen tarkoitus on myös tuottaa voittoa, sillä tappiota tekevä yritys ei pitkälle pötki. Tämän ja hinnoittelun vuoksi on myös ymmärrettävä, että vaatealalla on myytävä aika paljon tuotteita, jotta toiminta on kannattavaa. Tässä on myös syy siihen, miksei yksittäiskappaleiden valmistaminen ole järkevää ja kannattavaa silloin kun pääsääntöisesti valmistetaan vaatteita sarjatuotantona.
Suurin osa tämänkin tuotteen hinnasta jää Suomeen, ulkomailta tulee meille vain tarvikkeita. Kaikki työvaiheet tehdään Suomessa: suunnittelu, kaavoitus, leikkuu, ompelu, viimeistely, valokuvaus, markkinointi, pakkaaminen, varastointi, lähetys ja kaikki muu.